Sunday, November 7, 2010

Politik Kotor Atau Manusia Yang Pengotor?

Cerita Hati Cik Bee Dicoret Pada Sunday, November 07, 2010
Buak-budak pon taw pasal politik sekarang..
mana taknye, pagi tadi kat tb, cerita kartun pe-ke-nama-ntah-haku-pon-tak-taw ada pasal politik

"INI POLITIK KOTOR..! INI TIDAK ADIL!"
ayat kartun tadi.. bengang sebab tak menang bertanding jawatan... 
budak2 taw gado je keje.. ish ish ish


hah kau, tengok kartun pon isu politik jugak yang dibincangkan
bagus adik aku besar-besar nanti general knowledge die bagus hasil didikan kartun =P

ye, politik dimana-mana, bila-bila masa ada.....
saya bukan juga expert dalam bidang ini
tapi yang pastinye my late abah and late grandparents were former politicians..
saya membesar dengan isu politik malaysia. dari baby hingga sekarang, (word baby sound comel n manja kan?!)

mungkin sekarang sudah mula kendur, kerana apa yang saya lihat tak ada generasi kami dalam family yang nak follow datuk-datuk, abah dan pacik2 saya dalam bidang politik. tapi mana taw, suatu hari nanti kan?
kot aku leh ganti datuk shahrizat. wah berangan lagi!!

saya membesar dengan dunia politik..
ae yang saya lihat, politik itu kadang-kadang boleh majukan manusia...
tapi masalahnye manusia itu sendiri, yang mencorakkan politik malaysia jadi kotor..
ambil kesempatan atas kuasa yang ada, ampu orang sana-sini, ketua yang diktator tak dapat terima pendapat orang lain, hah apa namanye semua tu?
saya tidak lah menunding jari pada sesiapa.. tapi, kalu dalam organisasi yang kecil pon benda ni boleh nampak... ape nak jadi dengan kite nanti?

ingat kata-kata arwah abah pada anak-anak nya
kalu nak join politik, pertama yang harus ada ialah nawaitu pada Allah Taala...
niat betul, insya Allah kita akan berada di landasan yang betul..
ya, Tuhan akan tolong kita yang tolong ke arah jalan-Nya

saya lihat, arwah sendiri mampu majukan diri..
serasanya, semangat untuk die sambung belajar dulu pon kerana politik...
tidak mahu ahli politik hanya dikata tahu bercakap pom pam pom pam tapi isi satu hape pon tadak...
further study samapi ke negara China.. tapi abah takde laa pergi China, die tak pandai speaking mandarin.. hehehehe

Arwah sendiri rasanye pernah berehat seketika dari dunia politik..
tapi beberapa tahun jek.. tapi lepas tu, sambung balik..katanye, mahu membantu kawan-kawan yang seangkatan, yang dilihat ada yang suah terumbang-ambing.. bantu dari belakang juga sudah memadai, asalkan kite tahu ape yang kite perjuangkan.

Sangat tabah saya lihat umi... menyokong abah dari belakang..
pernah satu malam, arwah abah balik pukul 11 malam, dimintanye umi masak nasi dan lauk-pauk..
bukan nye abah tak makan di luar, tapi katanye, makan di rumah laen rasa.. Dan, umi masakkan!
weh, pukul 11 malam!!! semua adik2 aku da tdo kot time tu..!

Ya Tuhan kalu saya la kan, agaknye tak tahan ada suami yang keluar masuk rumah tak tentu masa pastu tak boleh nak manja-manja macam orang laen...politicians kan sebuk semedang...hehehehe
minta masak pukul 11, 12 malam, aku masakkan kamu megi je mr hubby... bole?
eheheh ok memain (jatuh saham aku)

isu ini bole buatkan aku ditahan under ISA tak???
ok takut... ubah topik (kah kah kah)

umah ari ni macam biase tongkang pecah lagaknye..
masuk dapur, rase nak mengamuk tengok.. sabar duhai hati..
okeh, ruang tamu memang semalam tak disentuh, memang patut laa cam gini gayanye... tape, kite kemas sikit-sikit.. kesian jugak umi.. lagi2 sekrang tengah pulun nak siapkan tanda kertas exam budak-budak.. memang laa umi berkurung je dalam bilik

TAPI, adik-adik aku ni la kan! rasanye ada 2 orang je kot yg kecik dalam umah..
tapi lagaknye anak-anak umi aku ni semua tak membesar...
masuk bilik-bilik adik-adik laki, takyah cakap!

 gambar hiasan ihsan encik google

dengan bau, dengan sepah... owh kamu berdua! bila nak kemas bilik?!! rasenye tak penah kot!
 kalu tak ada orang nak sapu bilik tu, memang laa kamu takkan sapu.. adoi la...
sudah la... rumah tak bersih ni jadikan malaysia tak bersih! sesak otak...

6 Orang Terasa Hati:

z on November 7, 2010 at 8:11 PM said...

x yah susah weh, masak lauk byk2, pastu frozen kan, asal nak makan kul 13,14, 20 ke amik je panaskan.

amacam bernas tak cadangan aku?

Cik Bee on November 7, 2010 at 9:21 PM said...

hahahaha wani, i loike e idea.. da nak praktikkan da ni esok... wat kuah or sambal banyak2... pastu tinggal nk goreng ayam jek.. laen, just panas kan... gile terbaek anak dara ni.. lari mak mentua kite weh nt

z on November 7, 2010 at 9:41 PM said...

haha, ala tu utk hari2 keja....weekend masak la weh....

Cahaya Yang Riang Gembira on November 7, 2010 at 11:44 PM said...

2 3 kali akak baca.. Memang adik sorang ni dah ade gaya datuk shahrizat dah.. Teruskan2.. Heehee.. :)

farhana on November 8, 2010 at 12:06 AM said...

True!
Nawaitu kerana Allah perlu untuk setiap benda..
Bila semua benda sebab Allah, kita ingat pasal amanah dn t/jwb...
Frankly said, im not into politic...
Xminat =D

Cik Bee on November 8, 2010 at 2:16 AM said...

kak hana (or now mb shud adres u dr farhana): yer, kot laa bole ganti tempat die, kalu tak bole ganti tempat zetty aziz...

kak farhana: ermm politik sekarang watkan kite pening kepala.. saya pon bukan minat politik, lagi-lagi environment sekarang. tp membesar dengan nye

 

Cerita Hati Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez