Sunday, October 28, 2012

Berkorban ape saja. Bersediakah anda?

Cerita Hati Cik Bee Dicoret Pada Sunday, October 28, 2012
Alhamdulillah.. Raya haji sudah berlalu.. Jalan ke kl jeng paroks.. Jalan ke jb juga jem parah. Jalan di kb masih jam. Oh oh penangan kelantanese n anak-anak teganu balik beraya.. Yes, kami anak-anak pantai timur kalu asal raya jek harus balik kampong halaman and bikin orang kampung bisin akibat mengakibatkan jalan sesak hasil kereta banyak sumgoh masuk pintu pantai timur. Namun kami juga bikin para ibu bapa kegembiraan kerana bikin kemeriahan di hari raya.

Oh oh ada yang pening agak nye dengN ayat-ayat di atas. Weh, jangan melanggok tengok atas sana. Nmpak langit. Nampak bumbung. Nampak atap. Tapi tengok intro entri bahagian atas..

Ok baik lah.. Berjawab soalan tajuk, jujur saya berkata di sini : saya memang tidak bersedia untuk berkorban ape saje namun saya rasa insya Allah saya akan berkorban ape-ape yang termampu .
saya ingin mati di jalan Allah. Saya ingin mati syahid. Aduh, iman n taqwa di dada berada di tahap yang memalukan lagi! Macam mana ini?!

Aidil adha yang lepas, alhamdulillah diberi izin Allah untuk menjalankan ibadah qurban lembu satu bahagian. Satu pengAlaman yang berharga. Yang akan dilalui hanya sekiranya anda menjalani nya. Lafaz aqad jual beli yang sebenr menurut islam dipraktiskan. Lafaz niat qurban dilontarkan. hasil korban itu bukan saja dinikmati kite dan keluarga malah golongan daif yang lain, yang mungkin kite pon tak kenal siapa mereka.. Itu lah yang priceles.. Hanya Alhamdulillah diberi kelapangan dan kenikmatan sedikit untuk dirasai.



Tapi sayang, saya tidak begitu menikmati erti sebenar pengorbanan itu. Ya Allah, banyak sungguh keburukan kehinaan dan kenaifan aku dalam agama.. Timbul rasa sedikit keinsafan : kenapa lah tidak selalu membuat hafalan kisah2 nabi dan rasul. Erti kata lain, aku ingat-ingat lupe kisah tinggalan para ambiya' kite.. Duk bergantung yang zaman blajar time pra sekolah dolu kala jek.

Sigh~ camne aku nak berkorban dengan istiqamah kalu erti korban itu sendiri aku tak paham. camne aku nak berkorban dengan ikhlas kalu asal usul pengorbanan itu sendiri aku tak tahu... Itu yng payah. Bile ilmu tadak...

Oh aliaa called umi sekitar pukul 7 pm tadi. Bus nye yang otw balik ke utm skudai belum jejak tanah dungun pon lagi. OMG! Bertolak dari kb @ 10 am.. And at 8.05 tadi she sent us a msg: dah masuk dungun. biasanye 4 hours je nak g dungun. Oh memang kebatu laa bontot dalam bus.. Jeng. Jem. Jam. to all yang nak pulang dari beraya, berhati- hati di jalan raya. Semoga selamat sampai...
posted from Bloggeroid

0 Orang Terasa Hati:

 

Cerita Hati Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez