Friday, November 6, 2015

Belajar Bersolat Ketika Mengembara

Cerita Hati Cik Bee Dicoret Pada Friday, November 06, 2015
Bila mengembara ke negara yang rata-rata penduduknya adalah bukan muslim, antara cabaran yang besar adalah solat. Bagi yang tak fussy dan faham, solat bukan lah perkara yang susah. Namun, bagi yang cerewet, solat ni mnejadi 'kepayahan' pulak.

Bila kita di Malaysia terbiasa dengan cara kita, which masjid or surau bersepah di serata ceruk. Bila ke negara asing, nak cari surau apatah lagi masjid memang sangat la jarang untuk dijumpai. Ada, namun sedikit..

Alhamdulillah, bila travel ke United Kingdom in last October, sempat belajar satu dua perkara baru berkaitan solat.. mungkin suatu yag tak diambil peduli pon jika tiada kegunaan. Walhal, kite patut belajar namun bila tiada kepentingan kita ada tendency untuk tak ambil tahu. Sehinggalah bila kita memerlukannya, baru lah terhegeh-hegeh nak cari guru dan info.

1. Kiblat
Bila taktaw arah kiblat, gunakanlah matahari sebagai panduan. Selama ni ada yang duk ingat matahari ni berguna untuk tentukan waktu solat saje. Tapi sebenarnye, boleh tentukan waktu solat. Dulu duk belajaq, kalau sesat kat hutan n taktaw kiblat, secara pukalnya arah kiblat adalah di barat (matahari terbenam). Rupanya sebab mekah adalah di sebelah barat Malaysia. So, bila pergi UK, ilmu ni tak boleh diaplikasikan sebab nya, Mekah adalah di sebelah timur. Lesson learned, sebelum travel, check la dulu kedudukan kiblat kita... kot2 satgi wifi takdop, data plan pon off, memang takleh nak online cari apps Qiblat.


Kami di Dulin Mosque, solat jamak Zohor dan Asar.

2. Tempat Solat
Jangan susahkan diri sendiri nak cari tempat solat yang selesa macam kat malaysia. Nasib baik, jumpe la masjid so boleh beribadah dengan sangattt aman. Tapi most of the time, survivol skill sangat diperlukan. Pernah experience solat bawah tangga, solat tepi toilet di koridor lalu lalang, solat di tepi jalan, bersolat di antara space parking kereta, dan paling bahagia was solat in fitting room. Kami biasanye stand-by alas untuk solat e.g baju hujan, pashmina or paper. Ada port cantik, memang bentangkan je alas n solat. Jangan merumitkan keadaan. Contohnya, kawasan tak bersih la, tak selesa la, tempat sujud tak rata la.. make sure tempat tu takde najis which is secara zahirnya tak nampak najis tersebut.. lagi pon ada alas untuk kite wat solat kan.. no big issue by right. Tentang tempat sujud tak rata tu, no comment la. Susah uolls nk dapat tempat selesa dahi tk sakit bila sujud. Kikiki.

Kalau asyik duk compare solat di malaysia, memang takkan dapat laa rasa nikmat solat di negara orang. Belah kanan tu, biasanya keadaan itu berlaku di bilik fitting room. tempat paling selesa la tu..

3. Tutup aurat
Untuk lelaki mungkin tak ada masalah besar. Untuk wanita, disarankan selalu la pakai pakaian menutup aurat terus. Bila nak solat, senang. Takyah susah payah nak cari telekung or kain lebihan untuk tutup mana yang patut. But sekarang ni, ada je telekung indon yang ringan and boleh keronyok bagi kecik. Stand by yang tu la if korang jenis yang asal solat je, mesti ada telekung. Heehehe. I was comfortable enough with baju labuh bawah bontot with jeans or skirt, tudung tutup dada, hand socks and stokin kaki...

4. Waktu solat
Check waktu solat untuk setiap tempat yang ingin dilawati. Kalau nak nunggu laungan azan, memang agak tipis la... check waktu solat so that, kite boleh plan nak solat. Kite juga boleh taw waktu bile nak niat jamak ( sebab biasanye memang akan niat jamak takhir). Lesson learned sangat ni..., sebab nye ada insiden yang niat jamak maghrib dalam isyak and bile check, waktu maghrib upenye da abis 10 minit yang lepas. Tak pasal-pasal, kene qada'.. mohon Allah ampunkan dosa atas kelalaian ini....

Insha Allah sama-sama doakan, moga Allah terima solat kita. Sesungguhnya solatku banyak cacat celanya. Tak kyusyuk, tak fully ikut sunnah and e.t.c namun dengan rahmat-Mu ya Allah, kumohon agar solatku diterima-Mu.....

Moga saya dan anda semua terus istiqamah...

0 Orang Terasa Hati:

 

Cerita Hati Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez