Friday, March 28, 2014

Cerita Hati Cik Bee Dicoret Pada Friday, March 28, 2014
I believe most of my officemates are currently happy. Alhamdulillah dengan rezeki yang diperolehi... when i started working with current organization, can see la kan, march and april ni ialah happy season to most of us..

Rezeki tak pernah putus.. diberi kawan yg pemurah. Non stop jamuan makan2 akan ada. My main concern is on how people spend the rezeki. Masa tadabur Surah Al-Qalam (if im not mistaken) dengan grup usrah aqlili ikram kaw kerteh, ada 1 ayat jelas tunjuk bagaimana sifat manusia tu. Bakhil dan selalu keluh kesah.

Part keluh kesah, itu saya sangat sentap. Ouch sangat!!! Sebab mulut non stop complaining. Huuuu huwaaaaa. Sedihnye kan. And sifat bakhil itu, erk. Krik. Krik. Saya sangat terasa! Susah nye kite manusia nak infakkan sebahagian rezeki kite pada orang lain.. kite akan rasa, well, i deserve this. Aku penat lelah kerja kot... ermmm kite lupe mana datangnye rezeki kita. Allah. Dan kite lupe hukum matematik Islam. Dalam rezeki kite, ada juga hak orang lain. Zakat dan sedekah.. perjelaskan lah dulu 2 perkara tersebut. Dan seterusnye berbelanja lah.

And, ada few pulak mungkin kononnye terlalu zuhud, sampai langsung tak utilize rezeki Allah bagi. Konon takut orang keliling terasa.. jangan begitu. Kufur nikmat kang jadinye. Back to basic, perjelaskan 2 perkara yg disebut tadi. Sekiranye ada lg lebihan, berbelanjalah utk diri sendiri. In sha Allah, redha lah rezeki tu. Suci lah ia..

Saya sangat memuji sikap rata-rata officemates ni. Tak tipu. Saya kagum. Mereka ingat, dalam nikmat yg mereka perolehi, ada bahagian orang lain. Kalau bukan sebab team work, kite pon takkan excellent. Itu juga yang saya sedang tanam sekarang.. in sha Allah moga Allah permudahkan segala urusan, buka pintu hati kite untuk terus perbaiki diri.

Tq kepada pihak penganjur, yang tidak diketahui siapakah gerangan nya. Telah membelanjakan breakfast kami semalam. Whole operation and central kot die belanja kami.. moga Allah terus permurahkan rezeki beliau. Dan sentiasa dalam rahmat perlindungan Allah.





Infakkan lah sebahagian harta kita pada orang lain. In sha Allah, kite takkan jatuh kedana. Malah rezeki akan bertambah. Itu janji Allah dan rasul kite kan. So, jangan takut untuk nak bersedekah. Jangan gentar nak keluarkan duit utk zakat.


Heavy breakfast. Sampai tengah hari saya kenyang. Hehehhee. Tq uols!♡♡♡

Wallahualam
~kembara mencari redha Ilahi

posted from Bloggeroid

0 Orang Terasa Hati:

 

Cerita Hati Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez